Իրանի պաշտպանության նախարար, բրիգադի գեներալ Ազիզ Նասիրզադեն կիրակի օրը նախազգուշացրել է, որ ամերիկացիները չեն կարող սպառնալ Իրանին, քանի որ ամբողջ տարածաշրջանում նրանց բազաները գտնվում են Իրանի նշանառության տակ։ «Մենք թշնամի չենք մեր հարևան երկրներին, նրանք մեր եղբայրներն են, բայց նրանց տարածքում գտնվող ամերիկյան բազաները կդառնան մեր թիրախները», - շեշտել է Նասիրզադեն։               
 

«Կա՛մ Ադրբեջանը պետք է փոխվի ներսից, կա՛մ միջազգային հանրության վերաբերմունքը պետք է փոխվի Ադրբեջանի նկատմամբ»

«Կա՛մ Ադրբեջանը պետք է փոխվի ներսից, կա՛մ  միջազգային հանրության վերաբերմունքը  պետք է փոխվի Ադրբեջանի նկատմամբ»
02.10.2012 | 12:26

«Իրատես de facto»-ի զրուցակիցը ԱԺ արտաքին հարաբերությունների հանձնաժողովի նախագահ ԱՐՏԱԿ ԶԱՔԱՐՅԱՆՆ Է:


-Ձեր կարծիքով` Հայաստանի արտաքին քաղաքականության երեք կարևոր խնդիրները որո՞նք են:
-Ամենակարևորը, իհարկե, Լեռնային Ղարաբաղի խնդրի խաղաղ կարգավորման գործընթացն է և, դրանով պայմանավորված, տարածաշրջանային կայունության ու անվտանգության ապահովումը: Երկրորդ կարևորագույն խնդիրը Հայաստանի ու ԼՂՀ բնակչության արտաքին անվտանգության ապահովումն է` հաշվի առնելով Ադրբեջանի օրեցօր ահագնացող ռազմականացված քաղաքականությունն ու միջազգային տարբեր հարթակներում ապատեղեկատվության տարածումը, և, իհարկե, ցեղասպանության միջազգային ճանաչման և դատապարտման հարցը: Բնականաբար` նաև տնտեսական քաղաքականությունը, որի արդյունքում հնարավոր կլինի հասնել նոր շուկաների, նոր տնտեսական հարաբերությունների` տնտեսությունը կայուն զարգացման հիմքերի վրա դնելով: Ժամանակակից աշխարհի փոփոխություններն ու իրադարձությունները մի շարք երկրներում որոշակի մտահոգություններ են ստեղծում սփյուռքի մեր համայնքների առնչությամբ, և մեր արտաքին քաղաքական օրակարգերում նաև այդ հարցերն են տեղ գտնում: Հավելեք երկկողմ և բազմակողմ հարաբերությունների զարգացումն ու խորացումը բարեկամ երկրների հետ, Հայաստանի միջազգային վարկի բարձրացումը, գործընկերային հարաբերությունների ամրապնդումը:
-Ռամիլ Սաֆարովի պատմությունը, ըստ Ձեզ, ի՞նչ անդրադարձ ունեցավ Լեռնային Ղարաբաղի հարցի լուծման բանակցությունների վրա:
-Բացասական` առաջին հերթին խոչընդոտելով երկու հասարակությունների միջև փոխվստահության, հանդուրժողականության մթնոլորտի ձևավորմանը:
-Իսկ այդ մթնոլորտը կա՞ր:
-Չկար, բայց խոսվում էր խնդրի անհրաժեշտության մասին, դրան հասնելու որոշակի քայլեր էին արվում` պատգամավորների փոխայցելություններ, լրատվամիջոցների, քաղաքացիական հասարակության ինստիտուտների համատեղ միջոցառումներ այլ երկրների օժանդակությամբ, Մինսկի խումբն էր պարբերաբար կարևորում այդ մթնոլորտի գոյությունը: Իսկ Ադրբեջանն ու Հունգարիան համատեղ ուժերով կարողացան նաև այդ հանգամանքին խոչընդոտել:
-Հունգարիայի հետ մեր դիվանագիտական հարաբերությունները վերականգնելո՞ւ ենք. արտգործնախարարությանը հղված նոտայում հունգարական կողմն ակնկալում էր առանց նախապայմանների վերականգնում:
-Մենք ակնկալում ենք, որ Հունգարիան հստակ քայլեր կատարի: Հունգարիայի կառավարությունը կատարել է մի քայլ, որն ամբողջովին հակասում է Հայաստանի Հանրապետության քաղաքականությանը և հատկապես Լեռնային Ղարաբաղի հիմնախնդրի խաղաղ կարգավորման գործընթացին: Եթե Հունգարիան չի ընդունում պատասխանատվության իր բաժինը մարդասպանին փառաբանելու ու հերոսացնելու մեջ, իրենց իշխանությունների խնդիրն է: Ես կարծում եմ, որ հարցն ունի իրավական, քաղաքական, բարոյական կողմեր, որը Հունգարիան պետք է հաշվի առնի: Արտառոց չէ, որ Հունգարիայի կառավարությունը փորձում է վերականգնել հարաբերությունները:
-Հարաբերությունների վերականգնման համար ի՞նչ ենք ակնկալում Հունգարիայից:
-Հունգարիայի իշխանությունների պաշտոնական ներողությունը, Ռամիլ Սաֆարովին Հունգարիա վերադարձնելու պահանջը, նրան Ադրբեջանում արդարացի դատելու և հունգարական արդարադատությունն Ադրբեջանում շարունակելու պահանջը, Ադրբեջանի գործողությունները դատապարտող հայտարարության ընդունումը, Հայոց ցեղասպանության ճանաչումն ու դատապարտումը. ես նշեցի մի քանի տարբերակներ միայն` քաղաքական, իրավական, բարոյական հարթությունների մեջ: Սակայն առայսօր Հունգարիայի կողմից որևէ համոզիչ քայլ չի արվել, որպեսզի Հայաստանը կամ միջազգային հանրությունը հավաստիանա, որ Հունգարիայի կառավարությունը զղջում է, կամ իր համար ևս անընդունելի էր Ադրբեջանի` միջազգային բոլոր նորմերին հակասող քայլը:
-Սաֆարովի արտահանձնմանը հետևած միջազգային տարբեր կառույցների արձագանքները մեզ բավարարո՞ւմ էին, մենք այդ փաստաթղթերում արտահայտվող մտահոգությունները, հորդորները համարո՞ւմ ենք արդարացի:
-Մաթեմատիկայում կա անհրաժեշտ և բավարար հասկացությունը` այդ արձագանքները անհրաժեշտ, բայց բավարար չէին: Անհրաժեշտ էին հենց միջազգային հանրության համար` ի պաշտպանություն սեփական արժեհամակարգի, միջպետական հարաբերությունների չափանիշների, մարդու իրավունքների, խաղաղ գոյակցության, կայունությանն ու անվտանգությանն ուղղված ջանքերի: Բավարար չէին, որովհետև այդ հայտարարությունները պետք է նաև կիրառական նշանակություն ունենան, վերաբերմունքը պետք է փոխվի Ադրբեջանի նկատմամբ: Ադրբեջանը շահեկանորեն օգտվում է միջազգային հանրության զուտ բանավոր հայտարարություններից և, մեծ հաշվով, խորապես անտարբեր է միջազգային հանրության տեսակետների նկատմամբ: Նավթն ու գազը հուսալի վահան են Ադրբեջանի կամայականությունների համար: Բայց այդպես երկար շարունակվել չի կարող, որովհետև բոլորն էլ հասկանում են, որ նավթից ստացված օգուտները հետագայում տարածաշրջանի համար կարող են կործանարար հետևանքներ ունենալ: Տարածաշրջանի կայունությամբ ու խաղաղությամբ շահագրգիռ կողմերը պետք է հասկանան, որ նավթը` նավթ, բայց կայունությունն ու խաղաղությունը ավելի բարձր արժեքներ են և կարող են վտանգվել, եթե Ադրբեջանը շարունակի իր ռազմատենչ մարտավարությունը, եթե նրա գործողությունները սահմանափակող կամ դատապարտող միջոցառումներ չձեռնարկվեն:
-Բայց ի՞նչ սահմանափակումներ կարող են լինել:
-Օրինակ, Եվրամիությունը կարող է ասոցացման համաձայնագրերում Ադրբեջանի նկատմամբ կոշտ դիրքորոշում ունենալ` հաշվի առնելով Ադրբեջանի ներսում ժողովրդավարության բացակայությունը, ավտորիտարիզմը, մարդու իրավունքների մասսայական ոտնահարումները, ըստ էության, բռնապետականի վերածվող վարչակարգի առկայությունը: ՆԱՏՕ-ի հետ հարաբերություններում` հասկանալի է, «Գործընկերություն հանուն խաղաղության» ծրագիրը ոչ մի կերպ չի նպաստելու Ադրբեջանի խաղաղարար առաքելություններին, ՄԱԿ-ը պետք է գիտակցի, որ ԱԽ-ին Ադրբեջանի ոչ մշտական անդամությունը գործիք է տարածաշրջանում անկայունություն սերմանելու, անվտանգությունը խաթարելու: Եվրոպայի խորհրդում պետք է հասկանան, որ Ադրբեջանի հարցում ոչ միայն բանաձևերով պետք է առաջնորդվել, այլև վերահսկողություն սահմանել Ադրբեջանի գործողությունների նկատմամբ, թույլ չտալ, որ Ադրբեջանի չակերտավոր վարկը գերակշռի իրական իրավիճակին: Ադրբեջանի դեպքում իրերն ու երևույթները այսուհետ պետք է կոչվեն իրենց բուն անուններով:
-Պետք է, բայց կա նավթի վահանը:
-Նավթի գործոն կար շատ երկրներում, բայց կյանքը ցույց տվեց, որ նավթի գործոնը վճռորոշ չէ:
-Կարծում եք` արաբական գարնան դրսևորումներ Ադրբեջանո՞ւմ էլ կլինեն:
-Ադրբեջանն ակտիվորեն օգտագործում է Թուրքիայի աջակցությունը: Տարածաշրջանում բոլոր իրադարձությունները փոխկապակցված են` և՛ դրական, և՛ բացասական առումով: Հայաստանի դերակատարությունը հավասարակշռության պահպանումն է, մենք հաջողությամբ հավասարակշռում ենք գոյություն ունեցող բոլոր շահերը` դրանով պահպանելով կայունությունը, անվտանգությունն ու խաղաղությունը: Այսօր Հայաստանը խաղաղության պատվարն է տարածաշրջանում: ՈՒնենալով բարդ խնդիրներ, մենք ունենք միջազգային հանրության աջակցությունը, որը խիստ անհրաժեշտ է այս հարցում:
-ԵՄ հանձնակատար Շտեֆան Ֆյուլեի` ավելի շատ առաջ, քան հետ նայելու կոչերն ինչպե՞ս եք գնահատում:
-Պարոն Ֆյուլեի հետ մենք երկար ենք զրուցել իրավիճակի մասին: Հստակ է, որ ԵՄ-ի մեր գործընկերները գնահատում են Հայաստանի ջանքերը, շատ լավ հասկանում են իրավիճակը և փորձում են տարածաշրջանում պահպանել պարիտետային հարաբերություններ: Բայց պարիտետային հարաբերությունները կարող են այլևս էական չլինել խաղաղության ու կայունության պահպանման հարցում:
-Այդ ըմբռնումը իրենք ունե՞ն:
-Ես կարծում եմ` աստիճանաբար այդ համոզմունքը կլինի, վերջին զարգացումները Եվրախորհրդարանում ապացուցեցին, որ շատ պատգամավորներ և քաղաքական ուժեր հստակ տիրապետում են իրավիճակին, գիտակցում են, որ Ադրբեջանի նկատմամբ բարյացակամ վերաբերմունքը նշանակում է բարյացակամ վերաբերմունք ապագայի անկայունություններին, հայատյացությանը, քսենոֆոբիկ դրսևորումներին, մարդու իրավունքների դեմ ուղղված բոլոր գործողություններին: Կա՛մ Ադրբեջանը պետք է փոխվի ներսից, կա՛մ միջազգային հանրության վերաբերմունքը պետք է փոխվի Ադրբեջանի նկատմամբ:
-Ո՞րն է ավելի ռեալ:
-Ավելի ռեալ է միջազգային հանրության վերաբերմունքի փոփոխությունը: Նավթը սպառվող ռեսուրս է: Ոչ վաղը, իհարկե, բայց նավթն ամենակարևոր գործոնը չէ: Ամենակարևոր գործոնը ճիշտ հարաբերությունների կառուցումն է, իսկ մեր երկրի նախագահի ղեկավարությամբ մեզ հաջողվել է գտնել Հայաստանի համար ամենաարդյունավետ, ամենանուրբ հարաբերությունները բազմավեկտոր քաղաքականության պարագայում: Մեր բոլոր գործընկերների հետ մենք ներդաշնակ հարաբերություններ ունենք: Հայաստանի դերակատարությունը տարածաշրջանում մեր գործընկերները գնահատում են և գնահատում են բարձր, դրան զուգահեռ են բարեփոխումները, աշխարհաքաղաքական բարդ իրավիճակում պետության իմիջի բարձրացումը, մարդու իրավունքների էական բարելավումը` ժողովրդավարական նորմերին համապատասխան` սրանք մեր երկրի ղեկավարի ջանքերի արդյունքն են, որ արտաքին քաղաքական հարթակներում գնահատվում են: Միջազգային բոլոր կազմակերպությունները, մեր գործընկեր երկրները, գերտերությունները բարձր են գնահատում Հայաստանի ձեռքբերումները:
-Ինչո՞վ եք բացատրում, որ, Վահան Փափազյանից բացի, Հայաստանի բոլոր արտգործնախարարները պաշտոնը թողնելուց հետո ակտիվ քաղաքականությունից չեն հեռանում:
-Ինչո՞ւ միայն արտգործնախարարները, շատ պաշտոնյաներ, հեռանալով պաշտոնից, մնում են մեծ քաղաքականության մեջ: Դա նորմալ է և վկայում է Հայաստանում ժողովրդավարական հաստատությունների ամրապնդման և բազմակարծության մասին: Ես նորմալ եմ համարում քաղաքականությանը նախկին ու ներկա գործիչների մասնակցությունը, իհարկե, եթե այդ մասնակցությունը կառուցողական է, օբյեկտիվ և չի հետապնդում երկրի հեղինակությանը վնասող նպատակներ:
-Ճի՞շտ եք համարում Վարդան Օսկանյանին պատգամավորական անձեռնմխելիությունից զրկելը, մանավանդ որ և՛ ինքը, և՛ ԲՀԿ-ն դա համարում են քաղաքական գործունեության հետևանք:
-Բազմիցս ասվել է, որ դա քաղաքականության հետ կապ չունի: Քաղաքական շատ ավելի ծայրահեղ դիրքորոշումներով քաղաքական գործիչներ կան, և ի՞նչ: Այս գործընթացն ուղղված չէ որևէ անձի կամ խմբավորման դեմ: Մենք ուղղակի չպետք է արգելափակենք իրավական գործընթացն առաջ տանելու հնարավորությունը:
-Այսինքն, այս հարցը ՀՀԿ-ԲՀԿ փոխհարաբերություններում չէ՞:
-Դա ընդհանրապես չի կարելի քաղաքական կյանքին առնչվող խնդիր դիտել, գործող անձինք կարող են լինել քաղաքական գործիչներ, կարող են չլինել, իրավական գործընթացներ կան, որ պետք է կատարվեն:
-Ինչպիսի՞ն են հիմա ՀՀԿ-ԲՀԿ փոխհարաբերությունները:
-Աշխատանքային։ Լինում են և՛ համագործակցություններ ու հակադրություններ, և՛ համաձայնություններ ու տարակարծություններ:
-Ինչքա՞ն է տևելու այլընտրանքային վիճակը ԲՀԿ-ում` Ձեր կարծիքով:
-Բնականաբար, ԲՀԿ-ի որոշելիքն է, թե քաղաքական ինչ դերակատարություն կստանձնեն և ինչ միջավայր կընտրեն: Քաղաքական գործընթացները յուրաքանչյուր կուսակցության համար որոշակի վարքաբանություն են թելադրում, ու եթե ԲՀԿ-ն որոշել է ո՛չ իշխանություն, ո՛չ ընդդիմություն լինել, գուցե դա ևս քաղաքականությանը մասնակցելու ձևաչափ է:
-Դատելով արտաքին գործերի նախարարի լոսանջելեսյան ելույթից` Հայաստանի արտաքին քաղաքական կուրսի փոփոխություններ հնարավո՞ր են:
-Հայաստանի արտաքին քաղաքականության մեջ փոփոխություններ չեն նախատեսվում, որովհետև այդ քաղաքականությունը լիովին արդարացնում է իրեն, և նախարար Նալբանդյանն էլ փոփոխության որևէ հիմք չի տվել իր ելույթով:
-Հայ-ռուսական հարաբերությունների համեմատությամբ հայ-ամերիկյան հարաբերություններին գերակայություն չի՞ տրվում:
-Հայ-ռուսական հարաբերությունները պատմականորեն, ռազմաքաղաքական կտրվածքով և ռազմավարական նշանակությամբ միշտ գերակայություն են ունեցել, բայց դա երբեք չի նշանակել, որ Հայաստանը կաշկանդված է եղել կամ կաշկանդված է լինելու իր արտաքին քաղաքականության մեջ: Դրա լավագույն ապացույցներից մեկն է, որ մենք վավերացրինք ԱՊՀ ազատ առևտրի գոտու պայմանագիրը և շարունակում ենք աշխատել ԵՄ-ի հետ ասոցացման համաձայնագրի, համապարփակ առևտրի գոտու բանակցությունների, ռեադմիսիայի համաձայնագրի և մուտքի արտոնագրի վերացման գործընթացի վրա: Իսկ հայ-ամերիկյան հարաբերությունների 20-ամյա պատմությունը միայն դրական դինամիկա է արձանագրել հասարակական-քաղաքական գրեթե բոլոր ոլորտներում և առանցքային տեղ է զբաղեցնում մեր երկրի արտաքին քաղաքականության մեջ:
-Հեռանկարում Հայաստանն անդամակցելո՞ւ է Եվրասիական միությանը:
-Օրակարգում նման խնդիր չկա, և ժամանակից շուտ ենթադրություններ անելը տեղին չէ ընդհանրապես: Մեզ համար ինտեգրումը կարևորագույն գործիք է, հնարավորություն, իսկ քաղաքականությունը հնարավորի արվեստն է` ինչքան շատ հնարավորություն, այնքան ակտիվ և արդյունավետ քաղաքականություն: ԵՄ-ն ասում է` «Ավելին ավելիի համար»: Եվրասիական միությունն իր նպատակների համաձայն` ձևավորվելու է տնտեսական սերտ ինտեգրման, փոխշահավետության ապահովման սկզբունքներով: Ավելի ինտեգրումից շահում են մեր բիզնեսը, հումանիտար ոլորտը, անվտանգությունը, հնարավորություններն ավելի բազմազան են դառնում, մեր աշխարհաքաղաքական դիրքը թելադրում է, որ մենք խելամիտ և հավասարակշռված քաղաքականություն վարենք: Մեր երկրի նախագահի ղեկավարությամբ` վերջին տարիներին վարվող արտաքին քաղաքականությունն աչքի է ընկել իր արդյունավետությամբ և ապահովել է երկարաժամկետ քաղաքական ու դիվանագիտական մեծ կապիտալ:
-Հայ-թուրքական հարաբերություններում գնդակը դարձյա՞լ Թուրքիայի դաշտում է:
-Գնդակը Թուրքիայի դաշտում է, և գնդակին կարծես չեն էլ մոտենում, բայց դա դեռ չի նշանակում, որ գնդակն իրենց չի հետաքրքրում: Այդ գնդակից Թուրքիան ապագայում կախում է ունենալու:


Զրույցը` Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 5702

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ